ALGEMENE VOORWAARDEN KONING APESTAART

Met ‘opdrachtgever’ wordt bedoeld degene die zich op basis van een bestelling of opdracht wendt tot de BV Koning Apestaart, handeldrijvend onder de benaming “Koning Apestaart”, gevestigd te 9220 Hamme, Veldstraat 77, bus A, K.B.O./ B.T.W. – nr. BE 0747.904.840, hierna genoemd ‘de opdrachtnemer’.

De opdrachtnemer voert voornamelijk, doch niet-limitatief, prestaties uit van software-ontwikkeling en computerconsultancy. Zij is de ontwikkelaar van de software genaamd ‘Koning Apestaart’, een applicatie aan de hand waarvan de dagelijkse werking binnen de kinderopvang kan worden opgevolgd en de administratie kan worden geautomatiseerd. De opdrachtnemer biedt de Software aan via Software-as-a-Service (SaaS), op basis waarvan aan de opdrachtgever een gebruiksrecht op de Software wordt toegekend mits betaling van de prijs opgenomen in de offerte.

Art.1 : Toepasselijkheid

1.1. De opdrachtgever wordt geacht de algemene voorwaarden zoals hierna bedongen te kennen en te aanvaarden door het enkele feit van het plaatsen van een bestelling of opdracht en/of ontvangst van de factuur, ongeacht de voorwaarden die de opdrachtgever op zijn eigen document vermeldt. Tenzij uitdrukkelijk én schriftelijk anders overeengekomen, zijn enkel deze voorwaarden toepasselijk op de contractuele relaties tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer.

1.2. Indien partijen voor één of meer van de opdrachten uitdrukkelijk en schriftelijk afwijken van deze voorwaarden of van een gedeelte ervan, blijven de onderhavige voorwaarden tussen partijen van kracht voor wat betreft de overige offertes, opdrachten en overeenkomsten.

1.3. De opdrachtgever met wie eenmaal met toepassing van onderhavige algemene voorwaarden werd gecontracteerd, stemt in met de toepassing van deze algemene voorwaarden op alle latere overeenkomsten. De opdrachtgever en evenmin diens eventuele rechtsopvolger kan dan ook geenszins de niet-tegenwerpelijkheid van deze voorwaarden aanvoeren.

1.4. Indien een offerte onderdelen bevat, zoals software of licenties van een derde partij, werkuren te presteren door een derde partij, hardware, diensten zoals hosting, registratie van domeinnamen door een derde partij, dan gelden de algemene verkoopsvoorwaarden van deze derde partij indien onverenigbaar met onderhavige voorwaarden. De opdrachtgever erkent en aanvaardt kennis te hebben genomen van deze algemene voorwaarden.

Art. 2 : Totstandkoming van de overeenkomst – offertes

2.1. De offerte van de opdrachtnemer is geldig gedurende de termijn bepaald in de offerte. Indien geen termijn bepaald is, dan is de offerte 30 dagen geldig.

2.2. De overeenkomst komt slechts tot stand na de ondertekening tussen partijen van een afzonderlijke overeenkomst of door ondertekening van de offerte door de opdrachtgever, dan wel na schriftelijke opdrachtbevestiging door de opdrachtnemer, dan wel ingevolge (begin van) uitvoering van de overeenkomst door de opdrachtnemer én na ontvangst van betaling van een voorschot van 40% op de prijs ex. BTW. Als geschrift gelden ook email- en faxberichten. De opdrachtnemer zal de werken niet aanvangen alvorens schriftelijke bevestiging én het eventueel overeengekomen voorschot zijn ontvangen.

2.3. De offertes en bevestigingen van bestellingen gelden enkel voor de karakteristieken uitdrukkelijk daarin vermeld.

2.4. De opdrachtnemer heeft het recht, indien de opdracht niet aan hem wordt gegund, alle kosten welke hij heeft moeten maken om zijn offerte te kunnen verstrekken, in rekening te brengen aan de opdrachtgever.

2.5. De genoemde prijzen in de offerte zijn exclusief BTW, tenzij anders gestipuleerd.

2.6. Degene die, in eigen naam of in hoedanigheid van mandataris van de opdrachtgever, een order plaatst, of diegene die, geheel of gedeeltelijk, het order betaalt, zelfs voor rekening van derden, maakt zich sterk voor deze derden en verbindt zich solidair en ondeelbaar met hen, en dit overeenkomstig de artikelen 1120 e.v. B.W. en 1200 e.v. B.W.. In ieder geval doen de door de besteller later medegedeelde facturatiegegevens van een derde partij geen afbreuk aan de gehoudenheid tot betalen van de oorspronkelijke besteller, ook al werd de factuur opgemaakt aan de initieel opgegeven derde.

Art. 3 : Gebruiksrecht

Onder voorbehoud van de volledige betaling van de toepasselijke vergoedingen, verleent de opdrachtnemer aan de opdrachtgever het niet-exclusieve, niet-verhandelbare (niet sublicentieerbare), niet-overdraagbare, herroepbare en beperkt recht om de Software te gebruiken, met inachtneming van de voorwaarden en beperkingen in deze algemene voorwaarden en in de offerte. De niet-overdraagbaarheid heeft onmiddellijk en rechtstreeks goederenrechtelijk effect, zodat een eventuele overdrachtshandeling geen rechtsgevolgen kan effectueren. In zoverre dit mogelijk zou zijn, is het de opdrachtgever bovendien niet toegestaan om de Software of enig daarmee verband houdend recht in zekerheid te geven of over te dragen.

Art. 4 : Reikwijdte van het gebruiksrecht

4.1. Het gebruiksrecht geldt slechts voor gebruik via een uniek en persoonlijk gebruikersaccount welke de opdrachtgever dient aan te maken op de website van opdrachtnemer. Het is de opdrachtgever toegestaan subgebruikers toegang te verlenen tot de Software, evenwel beperkt tot intern gebruik. De opdrachtgever blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor het gebruik van de Software door eventuele sub-gebruikers.

4.2. De opdrachtgever zal de opdrachtnemer naar aanleiding van het te verschaffen gebruiksrecht voorzien van alle relevante informatie. Indien de opdrachtgever diensten uitvoert als kinderdagverblijf zal zij o.a. het aantal locaties waarop het gebruiksrecht zal worden uitgeoefend en het aantal vergunde kindplaatsen dienen specifiëren.

4.3. In beginsel mag de opdrachtgever nooit toepassing maken van het gebruiksrecht op zo’n wijze dat dit gebruik leidt of kan leiden tot enige vorm van commerciële exploitatie van de Software of enig gedeelte daarvan door haarzelf of door een derde.

4.4. De broncode van de Software wordt niet aan de opdrachtgever overgemaakt of ter beschikking gesteld en de opdrachtgever kan er op geen enkele wijze een aanspraak op formuleren.

Art. 5 : Prijs

5.1. Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst tussen partijen, worden prestaties gefactureerd in regie, met name aan 75 EURO/uur. Indien er vaste prijzen worden gegeven, dan zijn dit in een relatief forfait. In dat geval dat de overeenkomst onder vaste prijs wordt aangegaan, dekt dit niet de eventuele “meerwerken” (bijkomende opdrachten) omtrent dewelke opdrachtnemer en opdrachtgever naderhand overeenkomen. Deze meerwerken worden sowieso in regie gefactureerd (75 EURO/uur), tenzij expliciet andersluidende afspraak tussen partijen.

5.2. In geval van verlenging van de overeenkomst behoudt de opdrachtnemer zich het recht voor de aangeboden prijs te wijzigen ten opzichte van het voorgaande jaar. Een dergelijke prijswijziging wordt aan de opdrachtgever gecommuniceerd minstens één (1) maand voor de afloop van de lopende termijn, bij gebreke waaraan de oorspronkelijke prijs blijft behouden. De opdrachtgever heeft de mogelijkheid de overeenkomst kosteloos op te zeggen binnen de periode van één (1) maand na communicatie van deze prijswijziging. Aan kennelijke zet-, druk- of schrijffouten in offertes of op prijslijsten of eender welke andere communicatie
uitgaande van de opdrachtnemer kunnen geen rechten worden ontleend.

5.3. Bij opdrachten met een overeengekomen uitvoeringstijd vanaf 2 werkdagen, al dan niet onderbroken, kan periodiek tussentijds worden gefactureerd door de opdrachtnemer. De opdrachtnemer heeft het recht verdere uitvoering afhankelijk te maken van ontvangst van betaling van de in voorkomend geval uitgestelde tussentijdse factuur.

Art. 6 : Facturatie en betaling

6.1. De overeengekomen prijs zal, behoudens andersluidend bedongen, op de volgende wijze worden betaald :

  1. De opdrachtgever betaalt het in offerte overeengekomen bedrag bij de totstandkoming van de overeenkomst, tenzij uitdrukkelijk iets anders bepaald is. Het gebruiksrecht van de Software wordt slechts aan de opdrachtnemer toegekend vanaf de betaling door de opdrachtgever van het overeengekomen voorschot ontvangen op rekening van de opdrachtnemer.
  2. In geval van verlenging van de overeenkomst wordt het overeengekomen bedrag betaald bij aanvang van de verlengde periode.
  3. Prestaties in regie worden maandelijks gefactureerd.

6.2. De facturen van de opdrachtnemer zonder korting betaalbaar binnen de 30 dagen na factuurdatum.

6.3. De opdrachtgever moet, in geval van niet-aanvaarding van de facturen, binnen de 8 dagen na factuurdatum zijn bezwaren schriftelijk aan de opdrachtnemer kenbaar maken.

6.4. In geval van niet-betaling op de vervaldag, zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling een verwijlinterest verschuldigd zijn ten bedrage van 10 % per jaar. Tevens zal in geval van niet betaling op de vervaldag van rechtswege en zonder ingebrekestelling een forfaitaire vergoeding van 10 % op het factuurbedrag verschuldigd zijn.

6.5. Het niet naleven van de betalingsvoorwaarden, om welke reden dan ook, geeft de opdrachtnemer het recht om alle leveringen en prestaties te schorsen op risico van de opdrachtgever. De opdrachtnemer bepaalt na schorsing zelf wanneer hij de uitvoering van de overeenkomst opnieuw kan aanvatten in functie van zijn agenda en planning, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is. Wanneer de opdrachtnemer door deze schorsing schade lijdt (zowel rechtstreekse als onrechtstreekse), zal de opdrachtgever deze dienen te vergoeden. Desgevallend kan de opdrachtnemer de nog uit te voeren prestaties annuleren. Een vergoeding is dan verschuldigd aan de opdrachtnemer welke gelijk is aan de reeds uitgevoerde prestaties en de reeds aangekochte materialen voor de betrokken opdracht verhoogd met een schadevergoeding van 20% van de overeengekomen prijs ex. BTW. De opdrachtnemer heeft ook het recht de door hem werkelijk geleden schade te vorderen indien deze hoger ligt.

6.6. Niet tijdige betaling op de vervaldag, wordt tevens aanzien als een ernstige wanprestatie, die de opdrachtnemer het recht geeft om de ontbinding van de overeenkomst te vorderen.

6.7. Bij gebreke aan betaling op de vervaldag van één factuur, zullen alle facturen van rechtswege en zonder enige voorafgaande ingebrekestelling onmiddellijk opeisbaar worden.

6.8. Voor zover de opdrachtgever geen consument is in de zin van het wetboek van economisch recht is de opdrachtgever gehouden tot het tijdig en integraal betalen van de facturen ook al worden de facturen betwist en kan de opdrachtgever derhalve zijn betalingsverbintenissen niet opschorten.

6.9 Voor zover de opdrachtgever geen consument is in de zin van het wetboek van economisch recht, is compensatie niet toegelaten tenzij mits schriftelijke voorafgaande toestemming van de opdrachtgever.

6.10. Het is de opdrachtnemer toegelaten ten allen tijde de vordering over te dragen, dan wel te subrogeren aan derden.

Art. 7 : Meerwerken – minwerken

7.1. Meerwerken/bijkomende werken/wijzigende werken geven steeds aanleiding tot bijkomende facturatie op basis van facturering in regie, zonder dat hiervoor een schriftelijk akkoord van de opdrachtgever is vereist. Uitvoering van deze werken bewijst de opdracht, alsmede het akkoord hiermee. De opdrachtgever doet derhalve aldus afstand van art. 1793 B.W.
Meerwerken/bijkomende werken/wijzigende werken zullen tevens aanleiding geven tot een verlenging van de uitvoeringstermijn in verhouding met hun omvang en aard en rekening houdend met de planning van de opdrachtnemer.
De opdrachtnemer dient geen gevolg te geven aan mondeling bestelde meerwerken/bijkomende werken/wijzigende werken, tot zolang hij daarvoor geen uitdrukkelijke schriftelijke opdracht(bevestiging) voor heeft ontvangen.

7.2. Voor zover de opdrachtgever bepaalde overeengekomen prestaties of onderdelen hiervan niet zou laten uitvoeren, is de opdrachtnemer gerechtigd op een vergoeding welke forfaitair wordt bepaald op 20% van de nog te facturen som voor deze niet-uitgevoerde werken.

7.3. De opdrachtgever heeft slechts vóór aanvang van uitvoering het recht om de overeenkomst op te zeggen, mits betaling van een forfaitaire opzegvergoeding van 30 % op totale prijs voor de opdracht, ex. BTW. Deze vergoeding geeft geen aanleiding tot de opmaak van een factuur. Deze vergoeding is opeisbaar uiterlijk 15 dagen na schriftelijke betalingsaanspraak. De opdrachtnemer heeft het recht om de overeenkomst op te zeggen voor de aanvang van uitvoering, zonder dat de opdrachtgever gerechtigd zal zijn op een vergoeding.

Art 8. : Duur en beëindiging

8.1. Een overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van één (1) jaar tenzij er schriftelijk een andere periode is overeengekomen. De overeenkomst wordt automatisch en stilzwijgend met eenzelfde periode verlengd, indien de overeenkomst niet tijdig werd opgezegd door één van de partijen.

8.2. Opzegging is mogelijk, en dient minstens vijf (5) kalenderdagen voor het einde van de duur schriftelijk te gebeuren. Dit kan zowel per e-mail als per post.

8.3. Elke partij heeft het recht om van rechtswege en bij aangetekend schrijven onmiddellijk, zonder opzegtermijn, ingebrekestelling of vergoeding, een einde te stellen aan deze overeenkomst ingeval van faillissement, ontbinding of vereffening van de andere partij, of indien het krediet van die partij aan het wankelen werd gebracht.

8.4. De opdrachtgever kan binnen 30 dagen na beëindiging van deze overeenkomst, de data die met de Software werd verzameld, verwerkt en opgeslagen downloaden en in eigen beheer opslaan. Na afloop van deze termijn heeft opdrachtgever geen toegang meer tot de data.

Art. 9 : Te leveren diensten

9.1. De door de opdrachtnemer te leveren diensten omvatten alle diensten beschreven in de relevante offerte.

9.2. De opdrachtnemer garandeert dat een versie van de Software welke ter beschikking wordt gesteld van de opdrachtgever wordt ondersteund en onderhouden in overeenstemming met de professionele standaarden, gedurende de minimale periode waarvoor de overeenkomst loopt. Deze periode gaat in vanaf het moment van ondertekening.

9.3. De opdrachtnemer zal de diensten leveren op een manier die voldoet aan of hoger is dan het serviceniveau dat van een professionele provider wordt verwacht, rekening houdend met alle vereisten, specificaties en gebruikelijke praktijken binnen de sector.

9.4. De opdrachtnemer stelt alles in het werk om de Software 24 uur per dag, 7 dagen per week toegankelijk te maken. Gelet op de technische kenmerken van het internet en de computerhulpmiddelen en de noodzaak om periodieke onderhouds-, update- of upgradewerkzaamheden uit te voeren, kan de opdrachtnemer echter geen ononderbroken toegang en dienstverlening garanderen. In geval van een normaal gesproken aanvaardbare onderbreking of onderbreking van de toegang of dienstverlening zal de opdrachtnemer alles in het werk stellen om dit binnen de kortst mogelijke tijd te verhelpen. Dergelijke normaal gesproken aanvaardbare onderbrekingen of verstoringen zijn specifiek voor de internetdienst en kunnen niet als tekortkomingen worden beschouwd.

Art. 10 : Prestaties in onderaanneming

De opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de werken geheel of gedeeltelijk door derden, in onderaanneming, te laten uitvoeren.

Art. 11 : Uitvoeringsmodaliteiten

11.1. Door de opdrachtnemer aan opdrachtgever verstrekte informatie en/of adviezen zijn vrijblijvend. Aan de informatie en/of adviezen kunnen geen rechten worden ontleend.

11.2. De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor aanspraken van personen van wie persoonsgegevens zijn geregistreerd of worden verwerkt in het kader van een persoonsregistratie door de opdrachtgever wordt gehouden, of waarvoor de opdrachtgever op grond van de wet verantwoordelijk voor is. De verantwoordelijkheid voor de gegevens die met gebruikmaking van een dienst van de opdrachtnemer door de opdrachtgever worden verwerkt, ligt volledig bij de opdrachtgever. De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer tegen elke rechtsvordering van een derde, uit welke hoofde dan ook, in verband met deze gegevens of de uitvoering van de overeenkomst.

11.3. De opdrachtgever zal zijn systemen en infrastructuur adequaat beveiligen en te allen tijde antivirusprogrammatuur in werking hebben.

11.4 Alle rechten, belastingen, taxen die hun aanleiding vinden uit de reproductie of uitzending van audio/videomateriaal vallen ten laste van de opdrachtgever.

11.5 De opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik en de verwerking van werken waarop intellectuele eigendomsrechten berusten en die hem worden overgemaakt door de opdrachtgever, met opdracht om deze te verwerken in de uitvoering van de tussen partijen overeengekomen opdracht. De opdrachtgever zal de opdrachtnemer vrijwaren voor alle schade die uit enige inbreuk zou voortvloeien. Tenzij uitdrukkelijk overeengekomen behoort niet tot de opdracht van de opdrachtnemer het uitvoeren van onderzoek naar het bestaan van merkrechten, tekening- of modelbescherming, octrooirechten, auteursrechten en portretrechten van derden. Ditzelfde geldt voor onderzoek naar de mogelijkheid van dergelijke beschermingsvormen voor de opdrachtgever.

11.6 De opdrachtgever die werken van de opdrachtnemer openbaar maakt, is verantwoordelijk voor het verkrijgen van toestemming van personen die voorkomen in het werk van de opdrachtnemer. De opdrachtgever zal de opdrachtnemer volledig aansprakelijk moeten stellen voor alle schade die uit de niet-toestemming zou voortvloeien.

11.7. De opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om de werken te gebruiken voor eigen promotionele doeleinden en publicaties, waaronder, doch niet uitsluitend, website, portfolio, advertenties, social media, drukwerk, beursmateriaal en demonstratiemateriaal.

Art 12. : Aansprakelijkheid

12.1 Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst is de opdrachtnemer niet aansprakelijk voor de beveiliging en/of het bewaren van de gegevens die worden opgeslagen.

12.2 De opdrachtnemer is niet aansprakelijk terzake van schade van welke aard ook, die als gevolg van, niet tijdige of onjuiste (ver)plaatsing van website, e-mail, apparatuur en/of enige andere internet toepassing van de opdrachtgever ontstaat.

12.3 In geen geval is de opdrachtnemer aansprakelijk voor onrechtstreekse schade zoals maar niet beperkt tot commerciële of financiële verliezen, verlies van data, verlies van reputatie, winst of omzetderving, verlies van klanten en verliezen als gevolg van gerechtelijke stappen door derden ondernomen tegen de opdrachtgever.

12.4. De klant is als enige aansprakelijk voor het correcte gebruik van het product of de dienst rekening houdend met de specificaties en de instructies van de opdrachtnemer.

12.5. Voor zover de opdrachtgever geen consument is in de zin van wetboek van economisch recht, geeft het formuleren van klachten door de opdrachtgever nimmer het recht om betaling van facturen te vertragen of uit te stellen.

Art. 13 : Privacy en gegevensbescherming

13.1. Indien noodzakelijk voor de goede werking van de Software kan de opdrachtnemer gegevens met betrekking tot de apparaten en/of het netwerk van de opdrachtgever verzamelen en verwerken.

13.2. De verzamelde gegevens, ongeacht of de opdrachtnemer die zelf verzamelt en/of beheer, dan wel dat dit door een verbonden onderneming of een onderaannemer gebeurt, worden door de beheerder enkel aangewend voor de uitvoering van de overeenkomst of het faciliteren ervan.

13.3. Indien in het kader van huidige overeenkomst persoonsgegevens worden verwerkt erkennen partijen uitdrukkelijk dit te doen overeenkomstig de relevante regelgeving daaromtrent, waaronder maar niet beperkt tot de Algemene Verordening Gegevensbescherming, en overeenkomstig de daartoe ondertekende verwerkersovereenkomst.

Art. 14. : Vroegtijdige beëindiging

14.1 De opdrachtgever heeft het recht om bij toepassing van art. 1794 B.W. de overeenkomst om welke reden dan ook eenzijdig te beëindigen, mits betaling van alle door de opdrachtnemer geleverde prestaties én mits betaling van een schadevergoeding welke forfaitair wordt bepaald op 20% van de totale contractsprijs ex. BTW. De opdrachtnemer behoudt zich daarbij evenwel het recht voor om een hogere vergoeding te vorderen indien daartoe aanleiding bestaat.

14.2. De overeenkomst eindigt van rechtswege zonder voorafgaandelijk ingebrekestelling of rechterlijke machtiging wanneer de opdrachtgever zich in staat van faillissement bevindt, zijn krediet aan het wankelen werd gebracht, ingeval van vereffening of ontbinding van de opdrachtgever, onverminderd het recht van de opdrachtnemer om schadevergoeding te vragen.
Indien het krediet, financiële positie of betalingsgedrag van de opdrachtgever naar het oordeel van de opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, is de opdrachtnemer gerechtigd om, zelfs na gedeeltelijke uitvoering van werken, de geschikte waarborgen voor de goede uitvoering van de aangegane verbintenissen te eisen. Indien de opdrachtgever in gebreke blijft om hieraan te voldoen binnen de 15 dagen na het verzoek daartoe van de opdrachtnemer zal laatstgenoemde de overeenkomst van rechtswege, zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling of rechterlijke machtiging kunnen ontbinden ten laste van de opdrachtgever.

14.3. In geval van ernstige contractuele wanprestatie heeft de partij, na de andere partij per aangetekend schrijven te hebben in gebreke gesteld om zijn verplichtingen binnen de 15 dagen na te komen, het recht om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande rechterlijke machtiging te ontbinden ten laste van de andere partij, onverminderd het recht van de partijen om schadevergoeding te vragen.
Voor zover de opdrachtgever geen consument is in de zin van het wetboek economisch recht, is de opdrachtgever in geval van ontbinding een schadevergoeding verschuldigd van 30% op de totale overeengekomen som ex. BTW, onverminderd het recht van de opdrachtnemer om een hogere schadevergoeding te bewijzen en te vorderen.

Art.15 : Intellectuele eigendomsrechten

15.1. De goederen en diensten geleverd door de opdrachtnemer, alsook de inhoud en alle onderdelen van de website van de opdrachtnemer (met inbegrip van merken, logo’s, ontwerpen, tekeningen, data, product- en/of bedrijfsnamen, teksten, beelden, software, programmatuur, websites (onder meer de broncode en de objectcode), databestanden, apparatuur e.d.) zijn beschermd door intellectuele rechten (o.m. het auteursrecht en het merkenrecht) die toebehoren aan de opdrachtnemer of aan derden die het gebruik ervan aan de opdrachtnemer hebben toegestaan.

15.2 De opdrachtgever is om welke reden dan ook niet gerechtigd om zonder toestemming van de opdrachtnemer gelijk welke informatie of inhoud die werd verkregen te wijzigen, te kopiëren, te verdelen, te verzenden, te verspreiden, opnieuw aan te bieden, te reproduceren, te publiceren, af te staan onder licentie, over te dragen of te verkopen noch om afgeleide werken van de voornoemde elementen te creëren.

15.3 De levering van goederen of diensten door de opdrachtnemer houdt geen enkele overdracht of terbeschikkingstelling van haar intellectuele rechten in. Enige inbreuk op de intellectuele rechten kan burgerrechtelijk en strafrechtelijk worden vervolgd overeenkomstig de geldende wetgeving.

15.4. De opdrachtgever verkrijgt uitsluitend het recht tot het gebruik van werk, zoals dit bij de opdracht is overeengekomen.

15.5. Intellectuele rechten zullen alleen overgedragen worden bij expliciet akkoord van de opdrachtnemer, en mits een tussen partijen overeen te komen vergoeding. De overdracht tast niet het recht of de mogelijkheid aan van de opdrachtnemer om de aan de ontwikkeling ten grondslag liggende onderdelen, algemene beginselen, ideeën, ontwerpen, algoritmen, documentatie, werken, programmeertalen, protocollen, standaarden en dergelijke, zonder enige beperking voor andere doeleinden te gebruiken en/of te exploiteren. Evenmin tast de overdracht van een recht van intellectuele eigendom het recht van de opdrachtnemer aan om ten behoeve van zichzelf of een derde ontwikkelingen te doen die soortgelijk of ontleend zijn aan die welke ten behoeve van de opdrachtgever zijn of worden gedaan.

15.6. Het is de opdrachtnemer steeds toegestaan technische voorzieningen aan te brengen ter beschermen van de met intellectuele eigendomsrechten beschermde zaken waaraan de opdrachtgever toegang wordt verschaft. De opdrachtgever zal dergelijke technische voorzieningen niet verwijderen of omzeilen.

Art. 16 : Overmacht

16.1. Aangezien de verbintenis van de opdrachtgever jegens de opdrachtnemer in essentie een betalingsverplichting uitmaakt, wordt overmacht in hoofde van de opdrachtgever uitdrukkelijk uitgesloten.

16.2. De opdrachtnemer is van rechtswege bevrijd en niet gehouden tot nakoming van enige verbintenis / schadeloosstelling jegens de opdrachtgever ingeval van overmacht. Onder “overmacht” wordt verstaan de situatie waarin de uitvoering van de overeenkomst door de opdrachtnemer geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, verhinderd wordt door omstandigheden buiten de wil van de opdrachtnemer, zelfs al was deze omstandigheid ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst reeds te voorzien.

16.3. Zonder exhaustiviteit na te streven worden alleszins als gevallen van overmacht beschouwd : vertragingen in of uitblijven van leveringen door leveranciers van de opdrachtnemer; tenietgaan van goederen; machinebreuk; (wilde) staking of “lock-out”; brand; oproer; oorlog; epidemie; overheidsmaatregelen; overstroming of wateroverlast; (hoog) ziekteverzuim; terroristische aanslagen; elektrische, informatica-, internet-, telecommunicatiestoringen; “fait du Prince” – beslissing of interventies van overheidswege (met inbegrip van de weigering, schorsing of annulatie van een vergunning, licentie of concessie); brandstoftekorten; weersomstandigheden en/of verkeersfiles, inzonderheid wanneer daardoor geplande leveringen worden verhinderd wegens fysieke onbereikbaarheid van de opdrachtgever ; … .

16.4. De opdrachtnemer is niet verplicht om het ontoerekenbaar en onvoorzienbaar karakter van de omstandigheid die de overmacht uitmaakt te bewijzen.

16.5. De opdrachtnemer verbindt zich ertoe in dergelijk geval alle redelijke inspanningen te verrichten om de gevolgen voor de opdrachtgever van de overmachtssituatie te beperken. Indien de opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan of daaraan slechts gedeeltelijk kan voldoen, kan de opdrachtnemer het reeds geleverde deel apart factureren, dan wel het te leveren deel leveren en factureren.

Art. 17 : Tegemoetkomingen en afstandsverklaring

In geen geval zal enige tegemoetkoming vanwege de opdrachtnemer, ongeacht de frequentie en de duur ervan, worden beschouwd als een novatie van de bepalingen van deze overeenkomst of in meer algemene zin, als een bron van rechten. Afwijking van één dezer bepalingen, houdt geen afstand in van de andere bepalingen.

Art. 18 : Deelbaarheid en nietigheid

De nietigheid van één van de bepalingen van huidige overeenkomst heeft geenszins de nietigheid van de andere voorwaarden tot gevolg. In voorkomend geval, verbinden partijen zich ertoe de nietige bepalingen te vervangen door één die het nauwst aansluit bij de bedoeling van partijen.

Art. 19 : Toepasselijk recht – bevoegdheidsbeding

Deze overeenkomst wordt geacht te zijn afgesloten te 9220 HAMME en is uitsluitend onderworpen aan het Belgische recht. Eventuele toepassing van het Weens Koopverdrag wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Voor alle geschillen voortvloeiend uit huidige overeenkomst of ermee verband houdende, geldt de uitsluitende bevoegdheid van de Rechtbanken uit het gerechtelijk arrondissement waar de maatschappij zetel van de opdrachtnemer gevestigd is.